Gitzo GHFG1, gimbalová hlava v Patagonii

Když jsem otevřel krabici s hlavou Gitzo GHFG1, byl jsem trochu v šoku, jak je mohutná. Pro stativy série Gitzo 3 v pohodě, na drobnější stativy spíše ne. Po pár dnech používání v terénu si říkám, že by mohutný stativ série 5 byl možná ideální. Zejména pro ty, co natáčejí video. Hmotnost hlavy a připnuté sestavy by se lépe rozložila.

Text a foto: Ondřej Prosický, www.naturephoto.cz, www.instagram.com/ondrejprosicky

Fotografování a natáčení
Jakmile jsem ale moc pěkně vyvedenou hlavu vzal do ruky, prvotní děs mě přešel. Hlava je v poměru ke své velikosti lehká, váží pouhých 1300 gramů. Společně s hlavou balení obsahuje i velmi dlouhou upínací destičku, která se hodí pro každý superteleobjektiv. Destička je kompatibilní se systémem Arca-Swiss, který je velmi rozšířený a má jej většina nejkvalitnějších stativových hlav napříč všemi značkami. Těm, co natáčejí videa, dobře poslouží přiložená odnímatelná rukojeť, kterou lze velmi snadno upnout.

Zkoušel jsem, nezvykl jsem si. Dodávaný set doplňují všechny potřebné imbusy a klíče. Jednou ze zásadních vlastností GHFG1 je fluidní cartridge, kterou pro její plynulost pohybu a schopnost tlumit vibrace využijete i při natáčení videa. Je vybavena inovativním systémem ovládání plynulosti pohybu Whip-Pan. Nabídne vám možnost 360° rotace a náklon +/–180°. Při fotografování vysoko v korunách stromů doporučuji celý plate s destičkou posunout až nahoru, co to jde, jinak se kvůli dlouhé destičce do tak velkého úhlu nedostanete. Můžete si samozřejmě přikoupit kratší destičku, v sortimentu Gitzo je hned několik velikostí.

1051.jpg

Pohodlná kolíbka

Gimbalové stativové hlavy jsou určené především pro práci s dlouhými a těžkými teleobjektivy ohnisek delších než 300 mm s hmotností nad dvě kila. Při dobrém vyvážení jsou stále ve vodorovné poloze a snadno manipulovatelné bez utažení šroubů. Při fotografování zvířat je proto možné rychle a pohodlně upravit kompozici, což je i s kvalitní klasickou kulovou hlavou nemožné. Při neopatrné manipulaci navíc riskujete poranění prstů. Přestože hodně fotografů vnímá stativ stále jen jako prostředek k prodloužení expozičních časů, pro mě je to dokonalý nástroj, jak pohodlně nasměrovat těžký teleobjektiv do ideální kompozice. Dalším přínosem stativu s gimbalovou hlavou je komfort při čekání na vhodný okamžik a možnost ve zlomku vteřiny upravit kompozici. Oproti mé první gimbalové hlavě od firmy Wimberley má tu výhodu, že při upravování kompozice kvůli dobře nastavenému plynulému odporu posunu ideální polohu „nepřejedete“. Přestože jsem objektiv Sony FE 600 mm f/4 GM OSS před odletem do Chile používal i s kvalitní kulovou hlavou Really Right Stuff BH-55, práce s „kolíbkou“ je návyková a Gitzo GHFG1 budu používat pravidelně.

1051.jpg

Pumy v hledáčku
Byť jsem zejména fotograf divokých zvířat, občas mě zaujme i krajina a natáčím krátká videa ze života fauny pro fotobanky. Na tohle vše jsem si vystačil s gimbalovou hlavou Gitzo GHFG1. Do Patagonie jsem cestoval i s klasickou kulovou hlavou, ale do terénu jsem ji nevzal ani jednou. Při fotografování krajiny stačí jen celý plate hlavy posunout po povolení aretace kličkou nahoru, ať vidíte na zadní displej fotoaparátu. Upravit kompozici do požadované polohy a jen pohled nahoru a dolů musíte regulovat vytažením nebo zkrácením přední nohy stativu.
Největší přednosti gimbalové hlavy se projeví při fotografování zvířat. Údělem fotografa wildlife v Patagonii je dlouhé čekání s hledáčkem u oka na ideální pohled pumy nebo na atraktivní situaci při hodování na ulovené lamě guanako. Jakmile se naskytl ideální záběr, rychle posunout a exponovat.

Sníh a led
Meteorologická nepřízeň, sněžení a vlhko nebo teploty –20 0C neměly na funkci gimbalové hlavy žádný vliv. Ani při teplotách kolem nuly, kdy na ní srážky namrzaly. Problém nebyl ani při fotografování plameňáků v zátoce u Puerto Natales, kdy byl zcela rozložený stativ ve vodě tak nízko u hladiny, že sluneční clona velkého teleobjektivu nabírala vodu. Právě při fotografování od hladiny (aby za zvířaty ve vodě byly v pozadí hory) má gimbalová hlava největší výhody – při dobrém vyvážení rovnoběžně s hladinou se vám technika nechtěně nesklopí do vody. Mráz a voda nebyl problém, snad jen při těch opravdu největších mrazech šlo otáčení ve vodorovné panoramatické poloze trochu ztuha. Se stativem u pasu Gimbalová hlava s adekvátně velkým stativem není žádný drobeček a masivnost sestavy plně odpovídá tomu, co na ni upínáte. Při zimní cestě do Patagonie to byl objektiv Sony FE 600 mm f/4 GM OSS a tělo Sony A1 s bateriovým gripem. Masivní hlavu Gitzo GHG1 jsem měl trvale nasazenou na starším stativu Gitzo GT3540LS, což při celodenním courání v náročném terénu ve sněhu a na ledu zimních And klade důraz na to vymyslet, jak to pohodlně nosit a mít zároveň volné ruce. Do terénu jsem bral kompletní fotografickou techniku: dvě těla a pět objektivů, dalekohled, termosku s čajem, jídlo, péřovou bundu a druhé zateplené rukavice, vše v batohu Gitzo Adventury 45L. Jeho vhodně nastavený bederní pás je ideální na nošení stativu s gimbalovou hlavou. Na levém boku podél stehna stačí „bederákem“ provléknout jednu nohu stativu a hlavu natočit tak, aby to bylo s „odloženou“ rukou pohodlné při chůzi. Přiznávám, že první dny budete trochu otlačení, ale po čase při delších přesunech nedám na tento způsob nošení sestavy stativu s gimbalovou hlavou dopustit. Bohužel, kvůl vysoce umístěnému těžišti není vhodné sestavu připevňovat klasickým způsobem na fotografický batoh. Děkuji firmě EKG za možnost otestovat stativovou hlavu Gitzo GHFG1 při fotografování pum amerických v Chile. Fotografické vybavení firmy Gitzo používám 18 let, aktuálně jsou to stativy GT3540LS a GT1545T, monopod GM4552L a batoh Adventury 45L. Poznámka redakce: Pro stativ Gitzo GT3540LS používá výrobce současné označení Gitzo GT3543LS.

Fotogalerie: